MarketingBiznes

Identyfikacja wizualna krok po kroku

Co roku w Polsce i na świecie powstaje bardzo dużo firm. Każda chce się wyróżnić, by jak najkorzystniej zaprezentować się na tle konkurencji. Jedną z możliwości zaakcentowania osobowości swojej marki, która zakotwiczy się na długo w umysłach odbiorców, jest stworzenie atrakcyjnej identyfikacji wizualnej. Czym ona jest i jak ją zrobić, dowiecie się Państwo w dalszej części artykułu.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna, czyli z angielskiego visual identity, to narzędzie wykorzystywane do kreowania wizerunku danej marki. Markę w tym ujęciu rozumie się jako firmę, producenta, produkt, osobę czy instytucję. Intencją jest natomiast stworzenie unikalnej, spójnej koncepcji na wizualną prezentację, która będzie rozróżniana spośród produktów konkurencyjnych. W skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzi:

  • logotyp lub logo,
  • font (pot. czcionka) użyty w logo,
  • kolorystyka,
  • szata graficzna,
  • wygląd produktu, opakowania,
  • wygląd budynków firmy,
  • strój pracowników danej firmy.

Identyfikacja wizualna to zatem zestaw elementów, które mogą dostrzec odbiorcy, patrząc na markę. Te elementy bywają pierwszymi skojarzeniami po usłyszeniu nazwy firmy, produktu czy instytucji.

Jak wybrać odpowiedni system identyfikacji wizualnej?

Jest wiele czynników, które warto wziąć pod uwagę, tworząc identyfikację wizualną. Pierwszym jest branża. Inne fonty czy barwy stosuje się w sporcie, kosmetologii czy kancelariach adwokackich. Do tego charakter marki i to, jaką ma ona osobowość. Warto zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, z czym ma kojarzyć się moja firma? Gdyby moja firma była człowiekiem, to jakie miałaby cechy? Kolejno warto przeanalizować, do jakich wartości przypisuje się określone barwy. Czerwień nie jest oznaką czystości czy czarny symbolem zaufania, zaś granatowy kojarzy się z praworządnością, a  żółty ze świeżością i latem. Przy wyborze systemu identyfikacji wizualnej, warto skonsultować projekty ze specjalistą, który eksperckim okiem oceni słuszność i sensowność propozycji.

Identyfikacja wizualna – podsumowanie

Zaprojektowanie logotypu, wybór odpowiedniej kolorystyki czy czcionek to bardzo trudne zadania. Należy jednak poświęcić im jak najwięcej czasu, bowiem budowanie wizerunku marki odbywa się poprzez spójność identyfikacji wizualnej i długotrwałe działania „uczące” odbiorcę, kim jest nasza marka. Zmiana identyfikacji wizualnej po roku może być nietrafionym działaniem, ponieważ nie zdążymy w tym czasie przyzwyczaić klientów do tego, jak wyglądamy. Po długim czasie warto jednak wziąć pod uwagę rebranding, który z pewnością doda marce świeżości.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
Close