Biznes

Jak skutecznie identyfikować i rozwijać talenty w organizacji?

Siłą każdej organizacji są ludzie. Co za tym idzie, sukces firm jest uzależniony od ich kompetencji i motywacji, dlatego tak ważne staje się rozpoznawanie i rozwijanie talentów. Jak to poprawnie robić? Jakie znaczenie mają talenty w organizacji?

Jak rozumieć talent?

Talent to osoba, która ma ponadprzeciętne zdolności w konkretnej dziedzinie. Świadczą o tym jej wyniki, zaangażowanie, a także wrażenie, iż często osiąga sukces bez większego wysiłku. Talentem będzie więc zarówno osoba, jak i kompetencja, w której dana osoba się specjalizuje, np. zdolności w kierunkach technicznych, artystycznych czy umiejętnościach miękkich.

Jak identyfikować talenty?

Pozornie może się wydawać, że talenty w pewnym sensie identyfikują się same – liderzy dostrzegają ich zaangażowanie i efekty pracy, które znacząco przekraczają umowną lub wyznaczoną normę. Nierzadko jednak w firmach na próżno szukać “prawdziwych” gwiazd, gdyż talenty są w dużym stopniu niewykorzystane. To swoiste niedopasowanie pracowników do ich ról w organizacji jest dużym wyzwaniem dla liderów, którzy powinni umieć dostrzegać potencjał tam, gdzie pozornie go nie widać. Warto więc przeprowadzać różnorodne działania, które pozwolą “wyłowić” wyróżniających się pracowników, np. poprzez tworzenie mapy kompetencji czy przeprowadzanie badań i specjalistycznych testów.

Przeczytaj również: https://www.impactinternational.com/pl/blog/efektywne-zarzadzanie-talentami-w-organizacji.

Rozwijanie talentów w praktyce

Gdy firma zidentyfikowała już talenty, musi lepiej zrozumieć potrzeby tych osób. W wielu wypadkach są to pracownicy, którzy są samodzielni i zmotywowani. Co za tym idzie, nie wymagają przesadnej uwagi w ramach zarządzania ludźmi, a także nieustannego wzbudzania motywacji. Nie znaczy to jednak, że mają być pozostawieni sami sobie. Liderzy wobec talentów muszą zachować szczególną wrażliwość, dostarczając im zadania i kierunki rozwoju, które będą dla nich atrakcyjne i jednocześnie pozwolą realizować cele całej organizacji. Talenty, choć są niezwykle cennymi pracownikami, nie mogą stać ponad firmą i jej założeniami biznesowymi.

Z uwagi na zaangażowanie talentów, warto zastanowić się, czy nie będą to właściwi przedstawiciele przemian zachodzących w firmie, czyli tzw. ambasadorzy zmiany. To szczególnie ważna rola w kontekście modyfikacji kultury organizacyjnej, która odnosi się do konkretnego aspektu funkcjonowania firmy. Zmiany nie są łatwe, w związku z czym firma potrzebuje przedstawicieli pracowników, którzy będą stanowić wsparcie podczas całego procesu i jednocześnie będą przykładem dla innych zatrudnionych. Zmiany w obrębie kultury organizacyjnej są możliwe z pomocą programów rozwojowych Impact, w których talenty z organizacji powinny wziąć udział. W ten sposób firma będzie mogła okazać zaufanie, jakim darzy te osoby, jednocześnie przekazując im nowe, kluczowe zadania. Sam program natomiast będzie doskonałą okazją do rozwoju, który dla talentów jest jednym z najważniejszych celów w życiu zawodowym.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
Close